poniedziałek, 21 listopada 2016

"IF I WERE A BOY"



kultura, beyonce, lemonade, if i were a boy, szczęście


Na wstępie przyznam się, że poza zdaniem tytułowym tekst słynnej feministycznej piosenki jest mi obcy. Przyznam się również, że specjalnie przed napisaniem tego tekstu nawet nie posłuchałam co ma w tej sprawie do powiedzenia autorka przeboju. Chcę, aby to był całkowicie osobisty i przez to trudny wywód.


Gdybym była chłopcem:
Nie musiałabym golić żadnej części ciała.
Nie musiałabym martwić się przed wyjściem z domu, czy mój strój jest wystarczająco zasłaniający.
Mogłabym grać w piłkę bez oglądania głupich min zdziwionych ludzi.
Mogłabym chodzić w tym, co wygodne bez obawy, że ktoś powie, że o siebie nie dbam.
Nie musiałabym znosić komentarzy kolegów na temat moich "cycków" i "dupy".
Mogłabym wypowiadać się o prawach kobiet bez posądzania o bycie "lewacką feministką".
Mogłabym mieć krótkie włosy i nadal być uważana za "ładną".
Nie musiałabym dobrze gotować i prowadzić domu, bo to przecież "babska sprawa".
Mogłabym do woli gadać i spędzać czas z różnymi chłopakami bez ryzyka nazwania mnie przez kogoś "zdzirą".
Mogłabym spokojnie chodzić po ulicy po zachodzie słońca, bez ciągłej myśli, że ktoś może mnie wykorzystać.


 A teraz rewers. Rzadko oglądany, a równie ważny.

Gdybym była chłopcem:
Musiałabym powstrzymywać się od patrzenia na kształty koleżanek w leginsach, wyzywających strojach.
Musiałabym zawsze wysłuchiwać, że to chłopcy są "tymi niegrzecznymi".
Musiałabym odpierać ataki kolegów, mówiących, że jestem "pedziem".
Nie mogłabym okazywać swoich uczuć, bez wysłuchiwania komentarzy, że to "niemęskie".
Musiałabym interesować się sportami, aby zdobyć szacunek u kolegów.
Nie mogła bym gotować i piec bez ryzyka wyśmiania.
Musiałabym zawsze pamiętać o przepuszczaniu dziewczyn w drzwiach i nienagannych manierach względem nich.
Musiałabym zabiegać o względy sympatii, równocześnie nie będąc "nachalnym".

Nie mogła bym chodzić ubrana w nic co zbytnio opina nogi,
 bo "tylko pedały noszą rurki.
To zawsze ja musiałabym robić "pierwszy krok".
Zachowując się tak samo, jak koleżanki, miałabym dwa stopnie niższą ocenę z zachowania.

Napisane przy: Peter Fox "Schwarz zu Blau"

Jadwiga