piątek, 30 czerwca 2017

KULTURALNA SPOWIEDŹ IV

co czytać, co oglądać, filmy, muzyka, teatr
Czerwiec przebiegał pod znakiem pożegnania ze Starym. I chodź serce się kraje, wciąż powtarzam sobie, że taka jest kolej rzeczy. Nie mniej jednak zachęcam Was, abyście po wakacjach, jeśli tylko będziecie mogli, wsparli zespół, który na pewno na jesieni będzie przechodził swój trudny okres.

Książki:
  1. "Aliantka" Regina Kowalska - ktoś, gdzieś polecił, więc pożyczyłam. Nie zachwyciła mnie w ogóle, ale przebrnęłam.
  2. "Wybacz mi Leonardzie" Matthew Quick - świetna, jeszcze lepsza od "Niezbędnika…". Opowieść o wrażliwym, zagubionym, ale bardzo inteligentnym chłopaku I niesamowitym nauczycielu.
  3. "Small acts of resistance" Steve Crawshaw, John Jackson - końcówka poważna, ale naprawdę świetna. Książka podzielona jest na rozdziały o konkretnej tematyce, w których opisane są krótkie historie z każdego zakątka świata. Niezwykle dodająca otuchy I motywująca lektura.

Teatr:
  1. "Kopciuszek" reż. Anna Smolar - moją recenzję "Kopciuszka" mogliście przeczytać już w poprzedniej "spowiedzi", jednak chciałam dodać, że za drugim razem spektakl był jeszcze zabawniejszy! Coś cudownego!
  2. "Wesele" reż. Jan Klata - jestem ogromną szczęściarą, z racji tego, że widziałam to niesamowite wydarzenie aż cztery razy. W poprzedniej "spowiedzi również mogliście o nim przeczytać". Jest to spektakl ogromnie dla mnie ważny i chyba nikt nie wątpi w jego walory artystyczne. Zespół Starego, aktorzy, reżyser, techniczni i wielu innych, stworzyli dzieło, którego Polska mam nadzieję, nie zapomni. Scena Małgorzaty Gorol i jej Czarny Rycerz, to mistrzostwo, które wywołuje ciary na całym ciele i doprowadza do łez.
  3. "Wróg ludu" reż. Jan Klata - jeden z najukochańszych spektakli w Starym, który zawsze wywołuje wiele pozytywnych emocji I jest obrazem, do którego uwielbiam wracać. Rozmyślania nad odpowiedzialnością, bohaterstwem, tym, co dobre, a co złe. I oczywiście monolog, dzięki któremu Stockman staje się naszym wrogiem.
  4. "Kosmos" reż. Krzysztof Garbaczewski - słyszałam wiele dobrego, zanim poszłam zmierzyć się z twórczością Garbaczewskiego I… oniemiałam. Dostałam prawdziwego mindfucka, pomieszanego z niezrozumiałą euforią. Spektakl wspaniały plastycznie I niesamowity duchowo. Kompletnie wyrywa nas z rzeczywistości, co jest uczuciem równocześnie przerażającym I wspaniałym.
  5. "Wszystko zmyślone" reż. Anna Karasińska - mówi się, że "życie to nie teatr", a to jest sztuka, która pokazuje, że jednak tak. Jestem pewna, że już setki, a nawet tysiące osób próbowały opisać, powiedzieć, zagrać, wytłumaczyć, po co jest teatr. Tak samo jestem pewna tego, że nikt (absolutnie nikt) nie zrobił tego tak pięknie, przejmująco i prawdziwie, jak Monika Frajczyk. W całej swej prostocie przekazu przedstawienie zaskakuje mądrością I głębią przekazu.

Film:
Nie będę się tutaj rozwodzić, ponieważ niestety nie ma w tym miesiącu żadnego filmu, który obejrzałam do końca, a wart byłby polecenia. Niestety na "Watchman" i "Niebie nad Berlinem", które zdecydowanie mi się podobały i  chciałabym je Wam zrecenzować, po prostu zasnęłam. Niemniej początek obydwu warto obejrzeć ; )
  1. "Wonder Woman"
  2. "Watchmen"
  3. "Jutro będziemy szczęśliwi"
  4. "Niebo nad Berlinem"

Teledyski:
  1. "That's alright" Laura  - z racji mojej łysiny mam fazę na przepiękną Laurę, która w tym teledysku walczy z rasizmem i seksizmem we wspaniały, piękny, nienatarczywy sposób.
  2. "The Camp" PJ Harvey and Ramy Essam - niesamowita PJ nigdy nie rozczarowuje. I tym razem, swoją nową piosenką nagraną z egipskim muzykiem zwraca uwagę na problem uchodźców w Libanie.
  3. "Creature Comfort" Arcade Fire - wspaniały, zabawny, prawdziwy I bardzo dobrze wymyślony teledysk do piosenki ze świetnym tekstem.

Wideo:
Dzisiaj bez komentarza. Dajcie się ponieść tytułom ; )
  1. Aktorka bez nóg
  2. Czy miesiączka jest problemem społecznym?
  3. Jak poznały się te pary?
  4. Piętnastoletnia ballerina przeciw stereotypom
  5. Świetna wielkofunkcyjna sukienka
  6. Sportowczynie widzą siebie bez mięśni
  7. Dzienne posiłki za 1.50 $

Przemówienia:
  1. Alain de Botton "Why you will marry the wrong person" Bardzo ciekawe przemówienie, które może odpowiedzieć na sporo pytań dot. Związków.
  2. "Have you met your soul mate?" Ashley Clift-Jennings Niezwykle (niezwykle!) zaskakująca historia prawdziwej miłości. Szczękę zbierałam przez następne kilka godzin. Mam nadzieję, że kiedyś będę w stanie tak mocno kogoś pokochać.
  3. "How to Be Happy Every Day: It Will Change the World" Jacqueline Way Prosty przepis na szczęście, który na pewno działa.


Inne:

  1. "Wolne Kwiaty Polne" Niesamowici, młodzi ludzi, którym tak jak mi zależy na teatrze. Dzięki ich odwadze, zapałowi i chęci do działania, zamiast się załamywać, mogłam na prawdę pomóc. Dołączajcie się i pomagajcie, bo o rzeczy najważniejsze trzeba walczyć.
  2. Koncert Julii Marcell "Wianki" - W zeszłym roku ubolewałam, ponieważ nie było mnie w Krakowie na występie Julii, którą wprost uwielbiam. W tym za to kompletnie nie zdawałam sobie z okazji, jaką mam, zanim moi kochani koledzy nie wyciągnęli mnie na rynek, gdzie świetnie bawiłam się,      słuchając ulubionych kawałków. Julia jest świetna na żywo!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz